سینما و تفاوت: بررسی نشانه¬شناختی فیلم «عروس آتش»
نویسندگان
چکیده
این مقاله به تحلیل و بررسی فیلم عروس آتش می پردازد. پس از مروری بر ادبیات نظری، روش نشانه شناسی برای تحلیل دادهها انتخاب شده است. روش نشانهشناسی این مقاله در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی(رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. فرایند رفت و برگشت و تعامل میان این سطوح سهگانه منجر به نتایج زیر میشود. علیرغم اینکه فیلم دارای بعدی رهایی بخش است و سعی میکند که با سنتی غیر انسانی(عدم رعایت حقوق زنان) مقابله کند، اما تفاوت فرهنگی را نادیده میگیرد و با اتخاذ موضعی مدرنیستی(عامگرایی، خردگرایی، فردگرایی و ...) سنتهای قبیله را نقد بیرونی میکند و با نشانههای مختلف در سه سطح مذکور، فرهنگ متوسط شهری را در تقابل با فرهنگ قبیلهای قرار میدهد و بدون توجه به ویژگیهای فرهنگی-اجتماعی این قبیله قضاوت میکند. قضاوتی که منجر به فهم تفاوتهای فرهنگی نمیشود، بلکه به طرد «دیگری» میانجامد.
منابع مشابه
سینما و تفاوت: بررسی نشانه شناختی فیلم «عروس آتش»
این مقاله به تحلیل و بررسی فیلم عروس آتش می پردازد. پس از مروری بر ادبیات نظری، روش نشانه شناسی برای تحلیل دادهها انتخاب شده است. روش نشانهشناسی این مقاله در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی(رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. فرایند رفت و برگشت و تعامل میان این سطوح سهگانه منجر به نتایج زیر میشود. علیرغم اینکه فیلم دارای بعدی رهایی بخش است و سعی میکند که با سنتی غیر ...
متن کاملسینما و اعتیاد به الکل، نقد فیلم «من مادر هستم»
فیلم «من مادر هستم» یکی از فیلمهای پرحاشیهی چند سال اخیر است. این فیلم به نقد روش زندگی طبقهای از جامعهی ایران میپردازد که در حال حرکت از زندگی سنتی به سمت زندگی مدرن و غربی هستند و در این راه بسیاری از الگوهای زندگی غربی را به شکلی اغراقشده به کار میبرند. یکی از این الگوها، مصرف الکل به عنوان راه حلی برای مقابله با هیجانات و مشکلات زندگی است که متأسفانه گاهی به افراط کشیده میشود...
متن کاملسینما و اعتیاد؛ نقد فیلم در اوج آسمان
نقد یک فیلم از زاویه و نگاهی خاص، اجحاف در حق فیلم است و در دنیای نقد، کار درستی نیست. این کار ممکن است باعث شود تا ارزشهای سینمایی و هنری فیلم تحت تاثیر آن دیدگاه و نگاه خاص قرار گیرد. برای مثال چه بسا فیلمی دارای ارزشهای سینمایی غیرقابل انکاری باشد، اما اشکالات علمی زیادی داشته باشد که از ارزشهای هنری فیلم میکاهد. یکی از دشوارترین کارهای دنیا برای علاقهمندان، دیدن یک فیلم برای اولین بار ...
متن کاملسینما و تاریخنگاری: گفتمان «گونه ی فیلم تاریخی»
فیلم تاریخی همواره مقولهای بحثانگیز بین مورخان و فیلمسازان بوده است. در سه دههی اخیر که تولید این گونه فیلم رشد چشمگیری یافته، میزان پژوهشهایی که به فیلمهای تاریخی و یا به رابطهی فیلم و تاریخ پرداختهاند نیز افزایش یافته است. این مقاله با بکارگیری روش پژوهش کتابخانهای و اسنادی، پس از معرفی انواع فیلمهای تاریخی، به مقولهی تاریخنگاری میپردازد و دیدگاههای متفاوت مورخان، فیلمس...
متن کاملسینما و اعتیاد، نگاهى به فیلم «قصهى پریا»
در چند سال اخیر و با افزایش حساسیت بر روى فیلمهاى اجتماعى که به اصطلاح تلخ و سیاه نما هستند، راهکارهایى از سوى سازندگان این فیلمها براى دور زدن ممیزى انجام شده است. الصاق اصطلاحاتى مانند «تراپى اجتماعى» به فیلم و یا درجه بندى سنّى فیلم ها (که سالهاست در تمام کشورهاى دنیا در حال انجام است) از جملهى این راهکارهاست. اما مدتى است که جملهى جدیدى در ابتداى تیتراژ بعضى فیلم ها و یا روى جلد DVD آ...
متن کاملبررسی و نقد کتاب آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم
کتاب آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم در صدد است خوانندهاش را به مفاهیم ضروری برای نقد فیلم مجهز کند؛ در این راستا نویسنده ابتدا به تعاریف مربوط به زیباییشناسی و ساختار فیلم، ژانرهای سینمایی و سینمای مستند میپردازد و با ذکر نمونهها و بیان مفاهیم پایهای هرکدام به روشن شدن مبحث کمک میکند. نویسنده ده رویکرد متفاوت به مطالعات سینمایی را ارائه میدهد و پس از آن به بررسی عناصر تکنیکی س...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایرانناشر: موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی
ISSN
دوره 1
شماره 4 2012
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023